Follow my blog with Bloglovin

woensdag 6 november 2013

Zeep gieten

Nog niet zo heel lang geleden heb ik een nieuwe hobby ontwikkeld, namelijk zeep gieten. Tijdens een vrije dag ging ik de stad in en kwam ik bij Pipoos. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn en loop daar wel eens binnen om bakspullen te kopen. Daar zag ik toen zeep spulletjes liggen. Het leek me leuk om dat eens uit te proberen.

Inmiddels is dit een beetje een uit de hand gelopen hobby! Zo heb ik inmiddels een eigen webshop en sta ik af en toe op een hobby- of kerstmarkt.
Toevallig sta ik komend weekend op een hobbymarkt en ben ik op het moment druk bezig met voorbereidingen. Vandaag heb ik geboortezeepjes gemaakt voor jongetjes. Het leek me wel leuk om een keer het proces aan jullie te laten zien:























Ik gebruik witte, zweetvrije gietzeep. Met een mes snijd ik de zeep in kleine stukjes. De stukjes gooi ik in een pannetje die ik vervolgens au bain-marie smelt.
























Tussendoor moet er goed geroerd worden. Als de zeep helemaal gesmolten is mag er kleur- en geurstof bij. Ik gebruik nu transparant blauwe zeep en de geur van viooltjes.
Ondertussen heb ik de mallen klaarstaan, want na even goed roeren is de zeep klaar om gegoten te worden.
























De zeep kan zo vanuit de pan in de mallen gegoten worden. Je ziet rechtsboven op de foto dat er luchtbelletjes te zien zijn. Daarom is het belangrijk om alcohol bij de hand te hebben, want dit zorgt ervoor dat de luchtbelletjes weggaan. Dit moet er meteen na het gieten opgespoten worden.

Nu is het belangrijk dat de zeepjes ongeveer 30 minuten kunnen staan. Als je er per ongeluk tegen aanstoot terwijl je net gegoten hebt, dan mislukken ze!

En dan nu het resultaat:
























Wat vinden jullie ervan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten